۸ مرداد ۱۳۸۹

تاریخ فسلفه - جلد یکم

یونان و روم
فردریک چارلز کاپلستون
سید جلال‌الدین مجتبوی
انتشارات علمی و فرهنگی/ چاپ هفتم ۸۸/ ۶۰۱ صفحه/ ۱۳۰۰۰ تومان

 یک مقدمه داره درباره‌ی ماهیت تاریخ فلسفه و اهمیتش و بعد بخش‌های اصلی کتاب: فلسفه‌ی پیش از سقراط، دوره‌ی سقراطی، افلاطون، ارسطو، فلسفه‌ی بعد از ارسطو و مرور و نتیجه‌گیری.
«کاپلستون خود در پیشگفتاری که بر جلد اول تاریخ فلسفه‌اش نگاشته، غرض اصلی‌اش را تالیف یک دوره تاریخ فلسفه برای تدریس در مدارس دینی کاتولیکی ذکر می‌کند. مخاطب تاریخ فلسفه‌ی کاپلستون در درجه‌ی اول دانشجویان یا حوزه‌های علمی مسیحی‌اند، خود او نیز مشرب تومیسم (فلسفه‌ی توماس آکوئیناس) دارد و بر عقیده‌ی خود استوار است؛ به اصطلاح «بی‌طرف» نیست و با «دیدگاهی» خاص تاریخ را می‌نویسد». بعد از این توضیح می‌ده که هیچ مورخی نیست که دیدگاه خاصی نداشته باشه. اما کاپلستون با انصاف بقیه‌ی عقیده‌ها رو بررسی کرده. مثلاً بعد از چاپ جلد هشتم راسل نامه می‌نویسه و از توضیح دقیق فلسفه‌ش توی کتاب تشکر می‌کنه، در حالی که با هم هم‌عقیده نبوده‌ن.
در مورد فیلسوف‌های بزرگ، اول یک زندگی‌نامه‌ی کوتاه می‌گه، بعد کتاب هاشون رو معرفی می‌کنه و نظریه‌های اصلی هر کدوم رو توضیح می‌ده. مثلاً در مورد ارسطو، منطق و مابعدالطبیعه و فلسفه‌ی طبیعت و علم اخلاق و سیاست و زیبایی‌شناسی رو توضیح می‌ده. یعنی نظر و تاثیر ارسطو روی هر کدوم از این حوزه‌ها.
چون کتاب در درجه‌ی اول برای علمای دینی نوشته شده، یه مقدماتی فرض قرار گرفته. برای همین بعضی جاها فهمیدنش مشکله. اما در کل جامع و روشن توضیح داده. قطع کتاب از رقعی بزرگتره و جمله‌های زیادی داره که با یک‌بار خوندن، کامل فهمیده نمی‌شه. برای همین دیر جلو می‌ره و بعضی اوقات خسته‌کننده‌ست.

هیچ نظری موجود نیست: