۱۸ تیر ۱۳۸۹

تاریخ هنر

ارنست گامبریج
علی رامین
نشر نی/ چاپ پنجم ۸۷/ ۶۷۴ صفحه/ ۱۵۰۰۰ تومان

این کتاب از هنر آدم‌های پیش از تاریخ و ابتدایی شروع می‌شه تا نیمه‌ی اول قرن بیستم. چند سال بعد یک مؤخره هم می‌نویسه و درباره ی نیمه‌ی دوم قرن بیست هم توضیح می‌ده. من نمی‌تونم با تاریخ هنرهای دیگه مقایسه‌ش کنم چون فقط همین رو خوندم. به هر حال طبیعیه که خیلی چیزها رو خلاصه کرده باشه. مثلا‍ از تابلوهای معروف‌ترین نقاش‌ها حداکثر سه چهار تا مثال آورده. اما جریان‌های اصلی رو کاملاً توضیح می‌ده. مثلاً درباره‌ی هنر مصر و یونان خیلی خوب توضیح داده. قابل فهمه و خسته‌کننده نیست. یک دلیل اصلی‌ش اینه که خود نویسنده از روشنفکرانه حرف زدن راجع به هنر متنفره و چندجا این رو توضیح می‌ده. برای همین خیلی قابل فهم و دقیق می‌نویسه. حجم کتاب هم خیلی زیاد نیست. چون بخش زیادی‌ش عکس تابلوها و مجسمه‌هاست و فصل‌های کتاب هم طولانی نیستند. نوع نوشتنش هم باعث شده اصلاً خشک و خسته‌کننده نباشه.
«نیمچه‌دانشی که مایه‌ی فضل‌فروشی شود از نظر من خطر بزرگی است که می‌خواهم با نهایت صراحت درباره‌اش هشدار دهم، زیرا ما همه مستعد آنیم که در برابر وسوسه‌های آن تسلیم شویم، و یک چنین کتابی می‌تواند این وسوسه‌ها را دوچندان کند. دلم می‌خواهد به باز شدن چشم‌ها کمک کنم نه به روان کرده زبان‌ها! فاضلانه و روشنفکرانه درباره‌ی هنر سخن گفتن کار چندان دشواری نیست. زیرا واژگانی که منتقدان به کار می‌برند آن‌قدر در متنها و مقامهای مختلف به کار رفته‌اند که چیزی از دقتشان باقی نمانده است.»

هیچ نظری موجود نیست: