۱۴ آذر ۱۳۸۸

عیش مدام

ماريو بارگاس يوسا
عبدالله كوثری
نشر نیلوفر/ چاپ اول۸۶/ ۲۵۵صفحه/ ۳۵۰۰ تومان

فلوبر نویسنده‌ی محبوب یوساست و اما بوواری شخصیت محبوب داستانی‌ش. توی بخش اول درباره‌ی آشنایی‌ش با فلوبر و مادام بوواری توضیح می‌ده. این قسمت یه‌کم شبیه زندگی‌نامه‌ست. از این لحاظ که می‌گه در اون دوران چه حالی داشته و مادام بوواری براش راه فرار بوده. اما سریع از این قسمت رد می‌شه و در مورد فلوبر و کتابش توضیح می‌ده. بخش مهمی از توضیحاتش با استناد به نامه‌های فلوبر به آدم‌های مختلفه. طبیعتاً خوندن این نامه‌ها خیلی لذت‌بخشه.
«آدم وقتی الگوی واضحی پیش رو دارد همیشه خوب می‌نویسد و از تو می‌پرسم، این الگوی روشن را در کجا می‌توانیم بیابیم مگر در چشم‌انداز پرشکوه مصائب انسانی؟ این چیزها طعم خامی دارند که حرص آدمخواری را در ذهن بیدار می‌کنند.»
بخشی که در مورد علاقه‌ی فلوبر به پا توضیح می‌ده فوق‌العاده‌ست. در طول کتاب زندگی فلوبر رو هم شرح می‌ده. این‌که چطور از شر دکتر شده خلاص می‌شه و تمام وقتش رو می‌گذاره برای نویسندگی. و راجع به روابطش و دوست‌هاش و شکل‌گیری داستان مادام بوواری و... خیلی کتاب کاملیه.بخش بعدی درباره‌ی ویژگی‌های مادام بوواریه و بخش آخر درباره‌ی تاثیرش بر ادبیات جهان.
فلوبر کتاب رو پنج ساله نوشته. با وقفه‌های خیلی کوتاه که می‌شه به حساب نیاوردشون. بعضی روزها از صبح تا شب فقط یک جمله رو مدام تصحیح می‌کرده. اگر مادام بوورای رو خوندید حتماً این رو هم بخونید.

این کتاب در menu

هیچ نظری موجود نیست: