۱۵ اسفند ۱۳۸۸

فلسفه‌ی سیاسی

دیوید میلر
بهمن دارالشفایی
نشر ماهی/ چاپ اول۸۷/ ۲۰۶صفحه/ ۳۰۰۰ تومان

خیلی خوب. از مجموعه‌ی مختصر مفیده که ترجمه‌ی یک مجموعه از کتاب‌های آکسفورد درباره‌ی موضوعات مختلفه. تا حالا منطق و فلسفه‌ی سیاسی و فلسفه‌ی قاره‌ای و سیاست منتشر شده.

فهرست کتاب اینه:
۱. چرا به فلسفه‌ی سیاسی نیاز داریم؟ ۲. فرمانروایی سیاسی ۳. دموکراسی ۴. آزادی و محدودیت‌های حکومت
۵. عدالت ۶. فمینیسم و اصالت تکثر فرهنگی ۷. ملت‌ها، دولت‌ها، و عدالت جهانی

مهم‌ترین موضوع اینه که فقط درباره‌ی سیاست نیست. چون توی خیلی از موارد نیاز هست که قبل از وارد شدن سیاست، مسئله از لحاظ فلسفی یا  اخلاقی بررسی بشه. مثلاً توی فصل آزادی و محدودیت‌های حکومت، بحث می‌کنه که چه مرزی برای ازادی فردی وجود داره تا به آزادی عمومی صدمه نرسه. این‌جا بیشتر قضاوت‌ها اخلاقیه. یا تو فصل عدالت تقریباً بیشتر مطالب درباره‌ی مفهوم خود عدالته و نسبتش با برابری و...
هر کدوم از فصل‌ها واقعاً خوب نوشته شده‌ن. یعنی سیر آوردن مطالب و نحوه‌ی استدلال نویسنده عالیه. و با خوندن این می‌شه فهمید که ایران چقدر از هدف اولیه‌ی تشکیل دولت دور شده. چون یه بخشی از کتاب درباره‌ی لزوم ایجاد حکومت و وظایف اونه و این‌که اگر دولت وجود نداشته باشه چه اتفاقی می‌افته.

«این‌که از عموم مردم بخواهیم در تصمیم‌گیری‌های مهم سیاسی دخالت کنند مخاطره‌آمیز است، مگر آن‌که آن‌ها مهارت‌ها و اطلاعات لازم برای داوری درست را داشته باشند، ولی آن‌ها هم هیچ انگیزه‌ای برای کسب این مهارت‌ها و اطلاعات ندارند مگر آن که تصمیم‌های مهمی به عهده‌ی آن‌ها گذاشته شود.»

از مجموعه‌ی «مختصر مفید»:
سیاست
فلسفه‌ی قاره‌ای

هیچ نظری موجود نیست: